måndag 9 februari 2009

Biskopsval vs melodifestival

Min facebookstatus igår: Jenny is thinking about the upcoming election of bishop candidates (yes, it's an election of candidates to the real election of bishop).

Anna: "jag läste ditt status om byråkratin i biskopsvalet, är det bara jag eller finns det slående likheter mellan biskopsvalet och melodifestivalen?"

Jo, jag har reflekterat över det också. Först har man en grupp som tänker ut kriterier och som man nominerar folk till. Sen presenterar de en lista på kandidater. Sen nominerar man flera under första deltävlingen. Och har första röstningen. De som går vidare får man lyssna på. Sen väljer man igen. Om någon får mer än 50% av rösterna då är det slut. H*n har vunnit. Annars blir det en deltävling till.

Flera vill ju ha en internationell jury också.

Jag vill ha en Petra Mede som leder det hela. Det skulle bli roligare så.

Uppdatering: (Också från facebook och en statuskonversation med en annan Anna än den ovan). "En vän till mig föreslog att man inför samma röstsystem i biskopsvalet som i melodifestivalen: telefonröstning, samtalet kostar 9:90 och går till Svenska kyrkans internationella arbete, man kan rösta hur många gånger som helst! haha!"

3 kommentarer:

Maria sa...

Fast de måste ju göra något åt kläderna i biskopsvalet i så fall...

Per Westberg sa...

Kanon
Det blir två finaler. En i Globen där vinnaren koras och en i Uppsala domkyrka där tidigare vinnare är med.

Besökaren sa...

Haha. I så fall vil jag nominera Alexander Bard till biskop. Det vore .... uppfriskande :)