måndag 9 februari 2009

Biskopsvals -inte damernas direkt

Så har då provvalsdagen kommit och gått. Det fanns sju nominerade och klara, väl genomtänkta av en utsedd grupp som arbetat under flera månader med sökprofil etc. Av dessa kandidater var fyra kvinnor och tre män. Under förmiddagen nominerades och pläderades det för ytterligare åtta personer, en kvinna och sju män. Jag kan inte låta bli att fundera på hur det kommer sig att det, trots att vi är ungefär 40% prästvigda kvinnor i stiftet, inte finns i alla fall 40% intressanta kvinnor som kandidater. Självfallet ska vi ha en god biskop och könet är inte alls det viktigaste. Men det verkar ändå som att det finns strukturella skillnader som gör att fler män tackar ja eller fler kvinnor tackar nej till att kandidera. Eller att det ledarskap vi tror oss leta efter är ett "manligt" sådant. Eller ett "traditionellt" sådant. Och det tål att tänkas på. Vad har vi för bilder av ett gott ledarskap? Kan det vara en ung människa? Kan det vara en mamma med små barn?

Nu väntar hearing med de åtta som gick vidare till det riktiga valet. Av dem är två kvinnor och resten män. Jag är ganska säker på vem jag ska rösta på. Men man vet aldrig. Gud överraskar ibland.

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Och jag vet vem jag skulle ha röstat på :)

Jeez sa...

Berätta gärna! Vem och varför. Input är alltid bra. Det är ju enda sättet att bilda sig en ordentlig uppfattning utan att börja umgås med alla 8 (eller åtminstone ens toppkandidater)... (fast du måste inte göra det alls, eller just här i bloggen...)

Evas blogg sa...

Martin Mode'us. Jag har lyssnat till honom flera gånger. Hans goda ide'er och tankar kring gudstjänstutveckling känns mycket hoppfulla. Han verkar vara en ödmjuk människa (i alla fall utifrån hans sätt att tala / tänka högt).