lördag 13 december 2008

Men allvarligt?

Luciakonsert i kyrkan kl 17.00. Det är knökfullt när jag försöker ta mig in i kyrkan några minuter i för att hälsa välkommen -jag har varit i församlingssalen och hjälpt till med barnkören innan. Vaktmästarna försöker kommunicera med folk som står i kö utanför porten att det är fullt och att de inte kan släppa in några fler. Kammarkorister (som också ska sjunga) måste de släppa in, det gör folk irriterade. Det verkar inte gå fram att utan dem blir det liksom ingen konsert. Jag greppar mikrofonen och vädjar till folk som står i gångarna. Om något händer... några hörsammar faktiskt vädjan och går. Då kan väl vi bli insläppta insisterar folk. Suck. Vaktmästarna blir kallade kossor. Flytta på dig, *svordomar*, jag ska in i Guds hus (det är ju också ett argument). Någon kallade sig till och med för biskop för att få komma in.

Allvarligt. Vad är det med folk? Tror de att man vill retas och stänger därför? Synen "att inget händer ändå" funkar inte heller. Det var väl precis det man tänkte vid diskoteksbranden i Göteborg? Blir man arg på sig själv för att man inte var ute i tillräckligt god tid får man faktiskt skälla på sig själv och inte oskyldig personal som är ansvariga NÄR och OM något händer.

Skämmes!

För övrigt blev det en jättefin konsert och särskilt barnen (men alla korister) var kanon!

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Suck och pust. Låter inte klokt. Tyvärr är det inte ovanligt, folk blir som galna. Minns när jag var med på Världens Fest i Åre ifjol, folk tryckte på och skulle in till mässan. En av mina kamrater stod där som dörrvakt, hon fick ta emot mycket skäll för att hon inte släppte in dem som ville ha bra platser. De som kom innan det ens var öppet för andra än oss som tränade inför mässan. Suck.

prÄllan sa...

Varit med om liknande. Till sist valde man att lägga två framträdande efter varandra för att avhjälpa problemet.

Det är ingen som tror att det kommer att börja brinna...men det behöver inte vara brand. Det räcker med att en får en hjärtinfarkt och man ska göra förstahjälp och få in ambulanspersonal.

Det är som folk tycker att just denna dag, just detta evangemang, har JAG rätt att gå till och dörren ska vara öppen och porten vid och välkomnande när JAG kommer 5 minuter i.
SUCK!

Jeez sa...

Det finns säkert många olika lösningar som skulle funka. Vi får se vad det blir till nästa år.

"Folks" beteende är ändå förbluffande.

Tack och lov hade vi en härlig gudstjänst idag, så nu gläds vi istället åt en fin konsert igår!