torsdag 11 september 2008

Karl-Magnus och jag

Idag har jag börjat en ny relation. Jag får sånglektioner av Karl-Magnus. Det är fantastiskt roligt. Idag har jag tränat på att sluta fjanta mig och sjunga ut ordentligt, det var nåt med vokalerna också, och konsonanterna. Men nu sitter ärat till familjemässan (som jag alltid sjunger fel på för att jag börjar sjunga "det vanliga") och tex psalm 311 (favoriten alla kategorier för övrigt). Till nästa gång ska jag hitta nån sång att jobba med. Några förslag?

Annars misstänker jag att han var rätt snäll mot mig. Det blir nog värre när vi blir varma i kläderna med varandra (hm, det lät ju jättefel...). Ser fram emot det. Att utveckla sången alltså.

10 kommentarer:

SqZ sa...

Så häftigt att ta sånglektioner :-) Det är en sådan där sak som många säger men aldrig förverkligar.

Unknown sa...

Karl-Magnus?! as in Fredriksson?
Isåfall, NOT BAD att ha honom som sånglärare! OM det nu är han får du hälsa - han är jätteofta solist med oss i Gustafs kör. (Vet han inte exakt vem just JAG är kommer jag förstås att bli grymt besviken ;))

Sus--IE sa...

Jag trallar ofta - när jag inte tänker på det och när jag tror att ingen hör. Jag kan inte sjunga, blev faktiskt hemskickad från skolan då det var dags för sång. Detta är ett aber när man är präst.
Vi har en kantor i församlingen som har en stor oförmåga: han kan inte ljuga.
en dag gick jag alldelses ovetandes omkring och trallade lite för mig själv. Det råkade vara en liturgisk sång, och kantorn råkade höra. Han sa
"men sus, du kan ju sjunga!"
Glad i hågen, med förnyat mod tog jag tag i detta och förtsatte med nästa rad av sången. Då såg han med medlidsam blick på mig och så kom det djupt och ärligt:
"Neeej!" med sorgsen röst!

Jeez sa...

sqz, ännu bättre när det är fortbildning!

lena, du vet svaret ;-)

susie, jag har flera vänner som med bestämdhet hävdar att det handlar om en träningssak. Inte att alla skulle kunna bli bäst, men att alla faktsikt kan träna upp sig. Men det gäller att vara lite kreativ och riktigt pedagogisk!

Emelie sa...

Åhhhh så roligt :) Musik är ju typ bäst :)
Lycka till med val av sång!

Jeez sa...

Emelie, not good enough. Jag skulle ju få tips på låt jue! ;-)

Emelie sa...

*fniss* okej då... typ av låt? psalm? eller annan? *tänker så det knakar*
Eftersom undertecknad är en vis- och balladmänniska så föreslår jag "Om du nå'nsin kommer fram till Samarkand", Koppången (passar ju bra att börja öva på nu när det snart är jul ;) ), 717 i psalmboken är ju inte så himla dum heller, eller 629 (lite dyster såklart). Nöjd nu? ;)

Jeez sa...

Det var bättre! *s* tack, ska titta på dem efter sömnen...

Cecilia sa...

annars är 530 en psalm som är både vacker och bra att öva på eftersom den kan vara lite svårsjungen.
Men lär man sig den kan man komma långt (åtminstone i mina ögon)

Jeez sa...

Den ska jag kolla på! Tack Cissi!