tisdag 24 juni 2008

Nya perspektiv

Igår hämtade jag mina nya glasögon. De är starkare än de förra och eftersom jag samtidigt lämnade in de gamla bågarna för nya glas så hade jag inget annat val än att på en gång använda de nya. Det är ovant. Saker och ting är så mycket skarpare nu. Jag ser helt enkelt bättre med dem -precis som sig bör. Men. Det är inte alltid helt behagligt. Ibland gör det nästan ont i ögonen.

Och det slår mig att det är precis som i livet när man får nya perspektiv och ser saker och ting lite klarare. Det är inte alltid så bekvämt, tvärtom. Insiken om hur saker och ting verkligen förhåller sig skaver gärna och man kan inte längre fortsätta med skygglappar hur lite man än vill förändra det där trygga invanda (om än suddiga).

2 kommentarer:

Unknown sa...

Oj så sant. Tack för det, behövde de orden precis just nu.

Jeez sa...

Det var så lite så! (Och mina ögon har vant sig nu, så det gör mindre "ont" -precis som det oftast är i verkliga livet också :-) ) Välkommen förresten!