onsdag 20 februari 2013

Evil




Det fanns en tid i mitt liv när jag och vännen M ofta sa "jag är ond" om oss själva. En slags ironisk kommentar, ett slags självmedvetenhet gömd bakom det råa skrattet, en pik till oss själva kanske. angående vår bekvämlighet, vårt slarv och vår insikt om hur ofta vi inte riktigt levde som vi lärde.

Men gjorde det oss till bättre människor? Drev det oss att jobba med oss själva?

Ibland kanske. Allt för sällan förmodligen.

Ofta sägs att människor inte är onda, att handlingar är det. Så kan man tänka. Jag tänker också (paradoxalt nog?) att ondskan aldrig bara är utanför oss själva (varken hos andra eller mig själv) utan rakt i oss. Liksom godheten aldrig är bara utanför oss själva (eller bara i oss för den delen). Gränsen går rakt igenom var och en av oss. Inom oss bor förmågan till både gott och ont.

Så när ordet för dagens fastefoto är "evil" kan jag inte tänka mig annat än en bild på mig. Om än inte hela bilden.


Inga kommentarer: