onsdag 22 december 2010

Pricken och jag

Imorgon fyller Pricken 7 år. Det är inte klokt. Han läser och är världsbäst på matte och ska aldrig pussas. Han resonerar med trilskande lillasyster och tröstar när hon är ledsen. Han kommer in och viskar hemlisar och bryter nästan ihop när han inte får som han vill. Men bara ibland. Lika ofta förstår han precis och dikterar själv villkoren för att det ska bli som han vill -så småningom. Han är tuff och vill aldrig kolla på barnfilm, men är den som sitter kvar vid tvn när lillasyster för länge sen gått från sin valda pippi- eller prinsessfilm. Han hoppar som ett popcorn när det är spännande i Barda och vill säger till på skarpen att jag inte får kalla honom Pricken samtidigt som han kurar in ordentligt i famnen och myser. Emellanåt berättar han hur saker och ting fungerar, sånt han forskat på, läst om eller hört på Hjärnkontoret. Och han vill inte gå till kyrkan. Fast kompisklubben (i kyrkan) är det bästa som finns. Fast han kan inte berätta om något de gör. Det är alldeles hemligt. Och så älskar han korsord.

Pricken och jag är hemma idag. Han smittar inte mer, men är sårskorpig. Vi tog oss till Liljeholmen för lite julklappsinköp. Han tyckte att vi tittade för lite på Bakugan och Legot i leksaksaffären. Jag hittade det mesta jag skulle ha. Resten tycker sonen att jag kan hitta imorgon efter jobbet. Det är tydligen inte så viktigt med pappas present. I alla fall inte viktigare än spel på X-boxen. Och jag är inte bekvämare än att jag håller med. Men strax ska vi åka och hämta lilla e och ta hem allt från barnens skåp och hyllor i skolan. Storkassen får följa med. Det är hjälmar och extrakläder och allt möjligt som ska rymmas. Har man tur, nån fin teckning eller annan skapelse också!

Inga kommentarer: