torsdag 9 december 2010

10 nödvändiga saker du aldrig fick lära dig på pastoralinstitutet

Hur man dansar som ett får för att gestalta den första julen på bästa sätt.

Hur man ominstallerar flash-playern på jobbdatorn och hur ofta man behöver göra det.

Hur man kokar gott kaffe och fixar de snyggaste blomsteruppsättningarna till altaret/ kistan/ kaffeborden.

Hur man äter landgång, smörgåstårta eller dylikt utan att det märks vad man petar bort.

Hur man äter snittar utan att det märks hur många ety man inte hunnit äta lunch.

Hur man fållar en kaftan med hjälp av häftapparat eller tejp på hållbarast och snyggast sätt.

Hur man enklast beamar sig från ett ställe till ett annat vid behov.

Hur man beräknar mat för 10, 30 eller 60 personer en helg på lägergård.

Hur man kan krysta fram en andakt på vilket ämne som helst och med väldigt lite förberedelsetid, tänk teatersport.

Hur man snabbast och utan att bli svettig bär stolar och svabbar golven i kyrkan kvart i gudstjänst.

6 kommentarer:

Cecilia N sa...

Antecknar. Tror du att de tar upp det om man ber om det?

Jeez sa...

Mycket möjligt -har för mig att det efter min kurs faktiskt kom upp hur man skär första biten i en tårta samt hur man gör för att det ska se ut som att man tar en större bit än man egentligen gör (fast just den lektionen är jag glad att jag slapp, hade hellre lärt mig hur man tar en större bit än det ser ut som).

Maria sa...

*lol* Jag lägger på minnet att det där är bra saker att lära sig. Om man har med listan ut på praktik, så kanske man kan lära sig av nån luttrad handledare? ;)

Anonym sa...

Rent spontant låter det första som den största utmaningen. Att dansa som ett får, fast rätt kul med. Glad 3 Advent!

Kjell Präst sa...

Inget av detta har jag behövt göra, däremot måla kurbits, högläsa Selma Lagerlöf, resa tremeterhöga julgranar samt buktala. Inte heller dessa saker fick vi lära oss på PIUS, vilket förstås inte är något mindre än en skandal!

Jeez sa...

Buktaleri borde genast in i läroplanen!