söndag 11 april 2010

Här är jag!

Vårsolen tittar fram och kanske våras det också för denna blogg som legat i vinteride.

För 50 år sedan prästvigdes den första kvinnan i Svenska kyrkan. Jag fick med mig dottern och gick i hemförsamlingen. Det är inte helt enkelt med kombon högmässa och nästan-3-åring men skam den som ger sig. Vi tog en pysselpåse, gosade med handdockorna, ritade änglar och Jesusar, klättrade under bänkar (krypa räcker inte) och tittade förundrat på det som hände framme vid koret.

Lisa hade en bra predikan som började med en massa frågor av typen "Älskar du mig?" speglande bibeltexten om Petrus och den uppståndne Jesus, men också av typen "skulle du göra allt för mig?" och "tar du hand om dig själv? om andra? om världen?"; en förlängning av frågan som det är så lätt att svara "ja, jag älskar dig, jag skulle göra allt för dig!" på fast det i verkligheten är oändligt mer komplext.

Nåja. Alla dessa självrannsakandetriggers, alla dessa frågor avslutades med "var är du?" (anspelande på Adam och Eva i Edens lustgård?) och Ester skiner upp, sträcker upp händerna och säger "här är jag!". Så självklart borde det vara för oss alla! Att ta plats. Att våga, också fast vi ibland gjort saker vi inte är stolta för.

En av makens systers vänner brukade tydligen artigt tacka när hon hade varit på besök. "Tack för att jag kom" sa hon. Det är också en sida av det hela. Att inse sitt värde. Att ta plats.

Självfallet finns det diken. Arrogansens dike. Eller när mitt värde boostas på andras bekostnad. Men idag bär jag med mig barnets självklarhet. "Här är jag!" Och förresten: tack för att jag skrev också!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja. Tack för att du skrev!

Och Tack för att jag läste (och la en del av min tid på det).
Bra början på arbetsdagen. :-)

Jeez sa...

Javisst! Tack för att du läste :-)

SvBG sa...

Kul att du är tillbaka i bloggvärlden! :-D

Söderstories sa...

Tack för att du är tillbaka och tar plats i bloggvärlden! Ser fram emot kommande inlägg!

Jenny

Anonym sa...

Varsågod?

Nä, jag tackar istället!

Du är underbar, förstår du hur viktig du är för mig?

Anonym sa...

Varsågod?

Nä, jag tackar istället!

Du är underbar, förstår du hur viktig du är för mig?