fredag 20 mars 2009

Biskopsvals vs melodifestival Purple room

Utfrågarna vid gårdagens biskopshearing hade tagit fasta på jämförelserna med melodifestivalen och arrangerat ett Purple room (isf Green room). De nämnde också att detta var en längre process än melodifestivalen och de utlämnade kommentarar om Schnackenburg som valets Christer Björkman.

I halvlek och kaffepaus och därmed efter hälften av kandidaternas framträdanden var vi några kollegor som konstaterade att det var lite Snövit och de sju dvärgarna över kandidaterna. Vem som är vem låter jag vara osagt.

Och så, om jag ska se allvaret i det hela en liten stund, hearingen var intressant och flera överraskade mig, både positivt och negativt. Några växte enormt. Om jag sedan kommer rösta på just någon av dem vet jag inte. Några gjorde väl inte bäst intryck men känns gedigna. Några andra kan jag för egen del räkna bort snabbt, jag ser dem helst inte som min nästa biskop, av både teologiska och känslomässiga skäl.

Vattendelaren är väl (för mig) om betoningen ska vara på tydlighet i ledarskap, vikten av att det är en inspiratör eller något annat. Alla dessa val...

Hearingen kan fö ses här.

7 kommentarer:

Maria sa...

Personligen har jag rätt svårt för den hysteriska pressen på att "välja en kvinna", skulle hellre se att Härnösand väljer en tant så att det inte fortsätter vara "kvinnostiften" och de andra (om man nu förutsätter att det inte blir gumma på båda ställena, förstås).
Tur att jag slipper rösta ;), tycker ingen är klockren och visst, när jag hade chansen sist valde jag ju en tös, så... (men inte pga av kön, utan för att hon helt enkelt var bäst).

Jeez sa...

Såklart ska vi inte rösta på en kvinna pga könet. Men om kvinnan är lika kompetent (vilka kriterium man nu har på den där kompetensen) som någon annan kandidat så tycker jag nog att vi också har ett ansvar att titta på helheten i biskopskollegiet.

Men det är svårt. Som sagt, ingen är klockren. Alla har sina baksidor (liksom vi alla) och vi får helt enkelt be mycket om ledning denna månad. Kanske klarnar det?!

Maria sa...

Visst är det så, könet är en faktor som inte kan/ska bortses från, men det stör mig att det liksom blir två kvinnostift, och sedan kan resten "slappna av"...men hellre en kvinna i Stockholm och en man i H-sand än ingen kvinna alls.

Anonym sa...

Det måste vara jättesvårt att hitta en visionär som alla kan samlas runt - både äldre och yngre.

Cecilia N sa...

Jag kollade på er hearing och tyckte det verkar vara kompetenta människor allihopa.

Risken i Härnösand är att man väljer bort TKB bara för hennes ålder: "det är så jobbigt att välja ny biskop så snart igen om det blir hon."
8 april vet vi.

Jeez sa...

Cecilia, En biskop som inte sitter allt för länge kan ju göra mycket gott också. Iofs satt/sitter inte Tony så länge va? 8 april blir spännande -liksom den 21a .-)

Cecilia N sa...

Jag tror Tony kom 2001 och slutar nu i november.