tisdag 27 november 2007

Vem använder telefonkatalog nuförtiden???

Jag använder telefonkatalog på landet. I brist på internet. Men hemma, nej, aldrig. Den har brukats tas upp i lägenheten (man vet ju aldrig det kan ju bli internetfel eller världsbrand exakt när jag MÅSTE ha tag på ett nummer och inte heller kan ringa 118 118) men slängs oftast ouppackad. Onödigt? Jajamensan.

Men så fick jag ett mejl. Om miljö och telefonkatalger. I år delas tydligen 5,5 miljoner telefonkataloger ut. Helt onödiga mängder papper och onödiga transporter. MEN man kan göra nåt åt det, man kan avbeställa telefonkatalogen! 2007 var det tydligen 3500 personer som avbeställde sina. Fjantigt lite. Vi är fler som aldrig använder dem!

Jag vågade. Våga du också! Och sprid gärna budskapet.

uppdatering: tydligen kan man bara avbeställa om man bor i villa eller radhus. Men ändå, då kan man mejla till dom ( info@eniro.se ) och skriva att de inte behöver trycka upp ett ex åt en ändå. Onödiga transporter och papper som sagt...

http://www.enirosverige.se/se/Sverige/Kontakt/Katalogavbestall/

4 kommentarer:

Madicken sa...

Aha, bra idé eftersom den bara ligger i en låda ändå...

Anonym sa...

eh.. fast klickar man på din länk så kommer man bara till en inloggningsruta? Hur som helst så har jag inte burit upp en telefonkatalog på åratal och om inte jag missminner mig så brukar det komma upp sura lappar om att vi måste hämta dem för det och det datumet hämtas dem, så de kanske går tillbaka till leverantören sen?

Evas blogg sa...

Våra kataloger läggs nere i trapphuset, så får man ta en om man vill. De som blir kvar tas tillbaka. Det var längesen jag tog någon.

Jeez sa...

Drottningen, förvisso. Men vad gör leverantören av det då? det äår ju ännu mer onödig transport... (och länken ska funka, jag har gjort om den men eniro verkar iofs inte vilja kunna ta emot meddelanden märkte jag när jag försökte mejla)

Eva, skriv ett litet mejl och idka påpressning :-) Och där du bor finns det kanske en och annan villaägare som inte vill ha en katalog?