tisdag 27 november 2007

Perspektivbyte

Jag läser Lite till, som alltid hamnar i fel kö och frågar sig varför daglediga alltid måste handla när dagarbetandes har kort tid att göra ärenden på. Jag började kommentera. Men hey, om en kommentar blir så här lång så förtjänar den en egen bloggpost!

Jag har nämligen upptäckt detta med perspektivbyte... jag har också klagat på detta när jag jobbat och ska handla på lunchen. Men inte nu. Nu klagar jag på alla som klagar.

Som mammaledig blänger folk om jag handlar när som helst mellan 11 och 15 (för det är nån slags officiell flexlunchtid) och sedan igen efter kl 17 (för då kan folk börja flexa hem tidigt och göra ärenden på vägen hem).

Om jag tar tunnelbanan innan 10 och efter kl 16 blänger folk också. Vagn och barn tar ju så stor plats (inte för att man är intresserad av att vagnen ska stå på bästa sätt mot en dörr och därför flyttar sig lite, nej, det är bättre att låta mig stå mitt i så att jag står riktigt ivägen).

Det betyder att jag gärna får handla, men mellan 10 och 11 på fm. Men jag får promenera dit. I alla fall om jag vill undvika blickar. Om detta inte är en bra tid för mig eller barnet, tough luck. Håll dig hemma, för man får absolut inte amma på offentliga platser...

7 kommentarer:

Cecilia sa...

*skrattar*
Med daglediga menade jag iofs mest pensionärer med rullatorer som strosar omkring (verkligen omkring) som i slalom fram mellan hyllorna.

Min lunch är oxå bara mellan 12 och 13.
Men lite förståelse lyckas du föda i mig.
;)

Jeez sa...

Aja, du menar DOM. DOM som tar min barnvagnsplats på bussen och är ivägen när jag kommer med hungrig och trött fyraåring och står före i kassan för att få sin dagliga dos samtal med en människa? ;-)

Carina W sa...

Jag har aldrig upplevt dessa blickar. Då har jag varit hemma med barn i nästan 4 år i sträck. Jag är kanske en sån där burdus människa som är helt ouppmärksam på omvärlden *S*

Jeez sa...

*s* förmodligen! (eller så är de trevligare ute i söder-hooden ;-) )

Evas blogg sa...

Hahaha, detta kom mig att tänka på min mamma, som alltid klagar på alla barnvagnar som tar plats. Och hon och alla andra pensionärer måste tränga sig förbi!!

Jeez sa...

*fniss* vi kanske alla kan enas om att andra människor är besvärligt?! De har sina egna ideér och viljor, tar plats och har behov som förmodligen kommer stå i vägen för mig... (men ganska trist också om andra inte fanns, fast det pratar vi tyst om, tummis?)

Maria sa...

Ja du Jeez, kanske skulle fundera på att flytta till en stad där det inte är lika trångt...?

Nä, (nästan-)skämt åsido - jag hör dig, och jag håller med! Jag har också stått där med den bortönskade vagnen (och ve den mor eller far som råkar resa med ledsen bebis!).

Jag har också gnällt (eh...gnäller) på alla "daglediga" som tvunget ska handla när jag vill köpa lunch, men det är väl iofs också så att det är deras enda chans att se ordentligt med folk, och därmed bästa tiden att gå ut för dem. Dessutom har de ju då varit uppe i typ sju timmar, och vill hinna ut innan det är för mörkt för dem (dvs efter kl fyra...).