onsdag 19 november 2008

En kos dagbok II -uppföljningen

11.45 Mat, Mums. Men det är alldeles för långsam servering på det här stället.

12.15 Duplo är kul. Fast roligast när mamma är med. Jag får hämta henne. Då kan vi bygga höga torn!

12.30 Är trött. Men det är svårt att somna. Fast mysigt att mysa.

13.00 Nej, forfarande inte. Jag vill mest ta ut kudden ur örngottet. Går nog upp en stund igen.

13.30 Titta två nappar! Vilken guldgruva. Jag ger en till mamma. Oj, den trillade på golvet. Aj, jag slog huvudet, inte roligt. Igen. Aj.

14.00 Jag är bra trött nu. Men säg inget till mamma. Undrar om vi ska hämta brorsan snart? Vagnen brukar vara skön att somna i. Om jag hämtar ett par skor så kanske mamma fattar?

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Jag "tjatar runt" och ställer en fråga (om du vill och har tid): Tycker du det är OK att Sv kyrkan har yogagrupper?

Jeez sa...

Hm. Vet inte riktigt. Grejjen med många "tekniker" är att de flesta kommer med en livsåskådning. Den må vara mer eller mindre dold, men finns den där så måste man hantera det, den ska vara kompatibel med kristen tro för att platsa i kyrkan (vare sig det är i kyrkorummet eller i församlingshemmet). Så frågan är väl om den kan vara det. Jag vet inte. Jag vet inte om det finns någon inriktning av Yoga som använder sig av tekniker utan att ta in den världs- och livsåskådning som traditionell yoga gör. Det finns ju andra saker som adopterats av kristna, za-zen och qi-gong tex. jag kan förstå att man använder namnen, som är kända men samtidigt kan jag sakna att man inte hittar "egna" ord som inte automatiskt gör att man associerar till andra religioner...

Rent generellt tänker jag att en hel del saker som kommit in via new-agevågen i Sverige är sådant som, under annat namn, funnits i kristna rörelser sedan urminnes tider. Det är inget unikt för någon särskild tro, utan kanske snarare i olika inriktningar inom religioner (tex asketism).

Långt svar. Intressant fråga. Min utgångspunkt är att vi måste vara öppna för olika uttryckssätt, men vi får absolut inte sälja ut vår tro. Människor som kommer till kyrkan ska kunna göra det kravlöst, men kyrkans "varudeklaration" ska vara tydlig.

Evas blogg sa...

Tack för ditt utförliga svar! Och jag säger som du: kyrkans "varudeklaration" ska vara tydlig. Jag tror att det finns så mkt för sökare att välja på i dagens samhälle. Man plockar lite här och där, vilket jag tror skapar förvirring. Det kristna budskapet behöver vara tydligt i vårt sekulariserade samhälle. Därför tror jag inte på att blanda in allt möjligt inom kyrkan.