söndag 5 oktober 2008

Strängnäs t/r

Idag trotsade jag regnstormar och tog mig till Strängnäs där Johan Dalman installerades som domprost. Vi var en sk informell ekumenisk delegation som åkte, bestående av katolska och lutherska vänner och det var ritkigt trevligt. Johan hann jag inte ens säga hej till, men jag tänker att jag mejlar honom en hälsning ikväll.

Gudstjänsten var låååång, men helt uthärdlig! Jag gillar när barnen har en självklar plats i kyrkan som rum och en självklar plats i gudstjänsten utan att det blir en "specialgudstjänst". Över huvud taget var det mycket som bara kändes självklart, tex att vissa moment var på finska men med översättning i agendan på ett okoplicerat sätt. Roligast var kanske (om man nu får skvallra om vad vi ämbetsklädda i delegationen fnittrade åt efteråt) när två barn under slutskedet av måltidens ihopplockande sjöng ungefär "Du är vår far och håller om oss, hela vår jord..." med rörelser och Johan hamnade i mitten. Associationerna hade nog inte gått åt samma håll om antingen Johan varit kvinna eller om Gud hade tilltalats som mor i sången...

För övrigt har jag aldrig sett ett så stort ämbetskors som det som oblatbröderna har till sin ordensdräkt. Jag vet inte om man ska vara avundsjuk eller lättad.

Inga kommentarer: