onsdag 5 september 2007

pri-o-ri-te-ra

Lilla lillasysters favoritord är prioritera. Mitt i de flesta konversationer inflikar hon, när man säger att man inte hann ditt eller datt, “du menar att du inte prioriterade det”. Det är ingen fråga, det är ett konstaterande. Just där och då blir man (jag) rätt irriterad. Jag vet ju precis varför jag inte hunnit med att ringa det där viktiga samtalet eller träffa den där vännen eller plugga för den delen. Då brukar jag tänka, och ganska ofta säga, med vass ton “Jo, men du är ju snart färdig psykolog så du borde veta“.

Problemet är ju bara att hon har rätt.

Jag har minsann tid att sitta vid datorn på dagarna (fördelen är ju att man kan sitta i fem minuter, bli avbruten och sedan ta vid där man var i mejlet eller messet). Jag har tid att kolla på tv och en massa andra saker. TID är väl egentligen inte det som fattas. Möjligen ork. Och så är det bekvämt att låtsas att man är offer för omständigheterna. Ibland är man förstås det. När tåget man sitter på blir försenat till exempel. Men allt som oftast så gör man omedvetna prioriteringar. Av det som förmodligen betyder minst i ens liv. Knasigt.

Ps. Berätta inte för lilla lillasyster att jag sagt att hon har rätt. Jag kommer förneka allt...

5 kommentarer:

Maria sa...

*ler* visst har hon rätt, men det betyder ju inte att hon inte är enormt irriterande... ;o)
Känner igen det så väl. Och naturligtvis påverkas det av stress också, då ballar allt jag har av prioriteringsförmåga helt ur. Usch.

(För övrigt var prioritera min mors favoritord under min uppväxt, men då handlade det om ekonomi och inte tid. Se där en eländig barndomsberättelse ur verkliga livet. Snart kommer leksaker av kottar och den snötäckta milslånga vägen till skolan också fram, om jag fortsätter att mentalt åldras i den här takten.)

Jeez sa...

*asg*

javisst. Nästa ämne: per-sp-ek-tiv.

Anonym sa...

Ha, ha det där låter som ett klassiskt lillasyster-storasyster syndrom.... Medge inget förräns du blir överbevisad....

Jeez sa...

charlotte, och knappt då! ;-)

Ms Garbo sa...

Såna där människor är så HIMLA JOBBIGA! (Såna som har rätt alltså. Särskilt när de tycker annorlunda än jag gör.)

*muttermutter*