torsdag 9 augusti 2007

Inredningsbloggen eller ett år på GTS

Surfar runt och funderar på att köpa en lampa med mitt gamla skoltryck på. Eller kanske en stol? Old English passar väl vår stil hemma? Nä, kanske inte nu, men sen när vi köpt det där huset och inrett ett bibliotek. Det ska väl vara en plats där nostalgin får blomstra?

96/97 bodde jag mitt på Manhattan i New York och gick på General Theological Seminary. Det var ett fantastiskt år på många sätt.
Jag kom från Uppsala Universitet och svenska förhållanden, där man som troende är något ovanligt (eller åtminstone ses som det) och fick plugga ett år under helt andra förutsättningar. Det är något annat att få jobba parallellt med det vetenskapliga perspektivet och trosperspektivet än att lägga dem efter varandra som vi gör i Svenska kyrkans prästutbildning (än så länge i alla fall).
Jag läste pastoral counseling, spiritual direction, kristen etik och en massa annat skoj (grämer mig fortfarande lite att jag inte vågade mig på "preaching" fastän jag inte kunnat få svenska högskolepoäng för kursen). Tio år senare märker jag att jag använder mig av mycket kunskaper och erfarenheter därifrån. Fast försvenskat.
Och kurslitteraturen var roligare, eller vad sägs om boken "Sacred Cows make Gourmet Burgers"? (det vore iofs ännu roligare om den hette "Sacred Cows make Holy Burgers").
Men lampan, visst är den värd 200 dollar? Eller stolen? Till biblioteket där jag kan läsa gammal kurslitteratur?

3 kommentarer:

Charlotte Thérèse sa...

Det låter som att studierna var roligare i USA... :-)

Har också pluggat teologi i Uppsala för ett antal år sedan - kanske vi har läst nån kurs samtidigt?

Jeez sa...

Jo, på många sätt var de roligare. Men jag var kanske också motiverad på ett annat sätt än hemma. Här var ändå allt relativt förutsägbart. Jag började plugga hösten -94 och skrev examensarbete -99. Förutom baskurs blev det en del tros- och livs, bibelkunskap förstås (hebreiska och NT ickespråkligt) och beteendevetenskap för min del. Vad läste du?

Ms Garbo sa...

Klart som sjutton du ska ha stolen! Go Fetch!!