söndag 8 februari 2009

Biskopsvals

Imorgon är det provval i Stockholm. Nu biskop ska väljas. Eller egentligen -kandidater för det "riktiga" valet ska väljas.

En grupp har vaskat fram 7 kandidater. Fler kommer med all säkerhet nomineras imorgon. Jag har själv ingen favorit alls bland de föreslagna. Jag ser fram emot nomineringar och pläderingar och hoppas att det skingrar dimman något. Sedan är ju ordningen att alla med minst fem procent röster, helst minst fem kandidater blir valbara. Och inför det valet sker en hearing. Den ser jag redan fram emot.

Det som gör mig ledsen är den kyrkliga politik som flera nu ägnar sig åt. Ekumeniken används som slagpåse. "Välj rätt, annars får det konsekvenser..." Hot har ju använts förr. Och alla val har konsekvenser. Men är detta inte en inomkyrklig angelägenhet? Var det någon som sa något kring utnämningen av senaste metodistbiskopen i Norden? Senaste katolska biskopsutnämningen i Sverige? Pingströrelsen valde en företrädare för sin paraplyorganisation, la någon sig i? Kristi kyrka är delad, men om Svenska kyrkan ska alla få tycka och döma.

"Välj en kristen biskop" säger de och insinuerar att det finns EN kristendom, EN tolkning av Bibeln och EN riktig Gudsrelation -som uppenbarligen (?) inte präster och lekfolk i Stockholms stift omfattas av. Eller genom detta valet visar om de står för eller inte. För att inte tala om kandidaterna... "Nej, nej. Så är det inte alls"svarar någon. Men det som sägs mellan raderna är tydligt.

Men tänk om det faktiskt är så att Guds ande rör sig i var och en av oss präster och elektorer som röstar imorgon. Tänk om Gud gör sin vilja känd genom människor här och nu, genom männinskor som är pålästa i Bibeln, som har levande Gudsrelationer och som i djup tro på Jesus Kristus forfarande väljer någon sk liberal till biskop. Tänk om.

8 kommentarer:

Anonym sa...

vaaa? Väljer inte kyrkan kandidaterna?

Jeez sa...

Jo, (delar av) kyrkan väljer kandidaterna (dvs präster i aktiv tjänst i stiftet och lika många lekmän sk elektorer) och sedan biskop av dessa.

Men jag tror ju (och hoppas) att Gud kallar och verkar genom människor. Präster, elektorer och biskopar i detta fallet...

Maria sa...

Kloka ord, syster. Men vem är förvånad.

Anonym sa...

Words!

//anita b

Sus--IE sa...

Bra sagt, jag håller med dig!
Och ekumenik är inte det samma som att tänka likadant.
mvh
Sus

Mamman på väg sa...

Å, Jeez, kloka människa, tystna inte, utan tala ord som kan få vara mina när jag inte hittar fram till dem. Tack!

Jeez sa...

Nä, ekumenik är verkligen inte att alla tycker lika. Och vad trevligt att det känns klokt när jag från början (faktiskt) skrev inlägget i affekt. Tack alla!

Åke Bonnier sa...

Hej Jeez,
Kloka tankar som Du har. Jag tror att Guds vilja sker vid biskopsvalet. I den viljan får vi vila. Vad vi alla kan göra är att bedja för den som blir vald - att vederbörande ska fortsätta att ledas på Guds vägar och kunna leda stiftet vidare så att kyrkan kan vara i världen men inte av världen men också tala till människor på ett sådant sätt som berör. Vi behöver alla, oavsett allt, bedja just om det - i tillit till Gud!