fredag 22 augusti 2008

Vad är färdigtuggat?

Det diskuteras en del i stugorna/bloggarna/församlingarna/tidningarna om Ann Heberleins (eventuella?) utträde ur Svenska Kyrkan.

Oavsett vad jag läser nästan så kvarstår frågan vad som är färdigtuggat? Och för vem? Vad vill vi kristna ha?

Missförstå mig inte, jag tycker inte att allt alla församlingar/präster/kristna i Svenska Kyrkan gör och förkunnar är bra. Många predikningar berör mig inte. Många grupper som erbjuds känns oviktiga för mig. Många artiklar/debattinlägg känner jag mig likgiltiga till. Men jag kan också beröras av det enkla, det viktigaste kan vara det självklara och ibland blir jag riktigt glad eller riktigt arg åt något skrivet.

Så, kära bloggläsare, vad tycker du? Vad är det lättuggade? När blir det det? Har ni konkreta exempel? Gärna predikningar eller dyl som visar hur ni tänker -dvs en lättuggad och en bra (i er mening). Det vore så spännande att få ta del av era funderingar!

5 kommentarer:

kantorn sa...

Denna kommentar har inget med inlägget att göra....

Såg ditt svar på mitt inlägg....

Jag läste mitt inlägg och jag står fortfarande för det.
Hade en vigsel i lördags och jag kände precis tvärt om när jag hörde vigseltalet....
Varför kan han inte säga något personligt? Han läste ett bibelord och talade om det. Inte något personligt till de unga tu som bekräftade sin kärlek inför Gud. Jag tyckte faktiskt synd om brudparet, så illa så att jag kompade bättre än jag någonsin gjort i sista solosången.
Jag vet att det inte är lätt att vara präst och uppfylla alla förväntningar. Men det lilla jag varit i kontakt med detta brudpar hade jag kunnat säga så mycket mer i ett vigseltal till dom.....

Det var ett uppenbart upplägg med bibelord och allt. Så mycket kan jag säga... Och då är jag bara musiker

Z sa...

Som "utomstående" (katolik) skulle jag med bestämdhet vilja föreslå att Heberlein talar ur skägget och blir konkret. Vilka präster/församlingar handlar det om och vad har hänt där?

Svepande kritik hjälper ingen.

Jeez sa...

kantorn, lagom är bäst. Det är ju så det är!

z, jo, visst skulle man önska en något mindre svapande kritik. Jag är ändå nyfiken på vad du som person tycker är "lättuggat" -för jag tror att de flesta av oss emellanåt drabbas av det oavsett vilken tradition vi står i!

Z sa...

Bra fråga

Lättuggat/Färdigtuggat

Måste säga att det är en enda grej egentligen som avgör om jag är berörd av en predikan: Dess längd.

Långa predikningar flyger mig förbi, och känns inte speciellt tydliga; jag får en känsla av att prästen försöker framhäva sig själv och sina fina ord. Ett långt tal innehåller i regel fler klyschor än ett kort.

Gärna med fokus på evangeliet och Jesu ord. Många präster är kanske rädda för att yppa orden "Jesus Kristus". Varför?

Och om man som modern präst i SvK bangar för ordet "synd", så tycker jag att det borde vara lätt att lösa: Ta gärna upp människans riskbeteenden, hänsynslöshet, girighet, hybris, etc....

De bästa jag hört (även några långa) kommer avgjort från Anders Piltz.
Jag är också nyfiken på hur du och Prästflickan låter.
:)

Anonym sa...

Fick en hänvisning av Z till dej angående inlägget om tid
https://www.blogger.com/comment.g?blogID=8192708828225362923&postID=6439512882676386402
där jag försökte utveckla mina funderingar om hur det förhåller sig med dödsögonblicket, själens vila i väntan på uppståndelsen eller om vi faktiskt lever i himlen direkt, vilket ju skulle förklara att det finns andekontakt/medier som känner av själar och att vi kan bli besökta av våra döda kära.
Och även, bekräfta det jag känner är så fel, nämligen att domedagsprofetera - som Z också tar upp.

Läser sen här att du undrar om vad som på ett enkelt sätta kan intressera människor och det här är en fråga som aldrig blir färdigtuggad för min del… och ingen verkar ha en sammanhängande bild av hur det verkligen förhåller sig.
Tror att det här också kan vara en del av den andliga nyfikenheten som många har, och vill få tillfälle att fördjupa sig i, för att vi mister våra nära och kära är ju nåt som ingen kommer ifrån och inte heller frågorna som väcks runt det.
Och det finns som sagt olika teorier.

Så det här kanske kan vara en liten vink om något att göra intressant men ändå lättuggat… men jag skulle bli jätteglad om du ville hjälpa till att ge din reflektion på det som tas upp i Z- bloggen. (hos någon av oss :)