söndag 13 juli 2008

Aftonbön

Det har blivit rutin här i Bjurliden att sonen, efter Bamseläsning och aftonbön, ber mig sjunga tills han somnat. Jag har för länge sen tröttnat på Trollmor, och helt plötsligt för några dagar sen började jag sjunga på psalm 510. I början blev det lite snubblande på ord, upprepningar och lallanden men efter ett tag så hade jag den -eller i alla fall tre verser av fyra. Jag visste att den tredje (visade det sig när jag nu ikväll äntligen tittade efter) fattades men det var totalt blankt. Nåja, den duger gott som aftonbön ändå!

Innan natten kommer vill jag tacka
för den dag du gav, dem som jag mötte.
För ett liv som mognat något,
Herre vill jag tacka.

Innan natten kommer vill jag tänka
på dem som nu ler i kärleksglädje,
och på dem i ensamheten,
Herre vill jag tänka.

Innan natten kommer vill jag bedja
för den jord vi fått men smutsat, skövlat.
För vår värld som väts av tårar,
Herre vill jag bedja.

Innan natten kommer vill jag lämna
allt tillbaks åt dig att älska, värna.
Allt åt dig, vår tro, vårt tvivel,
Herre tag emot det.

Text: Jonas Jonson
Musik: Per Harling

6 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Visst är det roligt att en aftonbön tar upp dem som ägnar sig åt kärlek, älskog och sådant. Det kan inte vara många aftonböner som gör det.
Som en av alla dem som vigts vill jag bara påpeka att biskop Jonas' efternamn stavas med ett s.

Maria sa...

Den psalmen är en av de riktiga favvisarna *ler*

Jeez sa...

kärlek är bra

och så ska jag genast ändra stavningen. Jag VET ju hur det stavas egentligen...

Ms Garbo sa...

Den där var inte dum...

...får nog leta fram noterna till den...


För övrigt högmässade jag idag här i St Eskil. En mycket vacker kyrka. Skorven blev välsignad för förstA GÅNGEN...

Jeez sa...

msGarbo, han är flerfaldigt välsignad redan för flera veckor sedan!

Evas blogg sa...

Fin psalm som passar så bra som aftonbön.