tisdag 24 juni 2008

Maria beordrar och jag lyder...

“imperativ (lat. (modus) imperativus ‘befallande (modusform)’, av impero ‘befalla’, ‘föreskriva’), modus som anger uppmaning, förbud, vädjan, råd etc. I satser med imperativ är subjektet (som syftar på lyssnaren) ofta underförstått: Skynda dig! Skynda er! I svenskan är imperativformen identisk med verbets presensstam: hoppa!, vänd!, se!, skriv!, spring! Så nu lyder ni: stoppa in er själva i ett nötskal och blogga om vad ni skulle ge för fem olika order till omgivningen om ni kunde. Ju mer egoism, desto bättre!” Ok...order alltså.

  1. Skärp er!
  2. Våga mer av er själva!
  3. Hjälp mig!
  4. Sluta tjafsa!
  5. Ge mig ostbågar/godis/bullar/...

Nöjd Maria?

Utmaningen skickas vidare till *tamtatam!* Peterlina, Carcol och Sqz.

4 kommentarer:

SqZ sa...

Din vilja är min lag ;-)

Anonym sa...

Haha.. Jag läste "sluta tafsa" på fyran och tänkte "jösses!" tills jag läste om och såg det rätta.. Och nu har sqz gett order om att jag ska fylla i den där också.. så jag får väl göra det vid tillfälle. Vågar inte annat. :O

;)

Jeez sa...

ah, gamla qs rules!

Maria sa...

jodå, helt ok (och du har uppenbarligen ett blogg-skov ;)