fredag 11 april 2008

Vad är meningen med livet?

Jag har börjat jobba. Och efter en rivstart med bäbisgudstjänst, öppen förskola, rensning av gamla dokument i datorn och en ledig dag mitt i allt har jag idag hängt på en mellanstadieskola. Jag har träffat 6 klasser och ungefär 150 elever med lärare och svarat på deras frågor om livet, döden, kyrkan och min tro.

Allra första frågan jag fick var "vad är meningen med livet"?

Så fortsatte det. Stora, spännande och viktiga frågor. Tyvärr fanns inte tiden att vända frågorna tillbaka: vad tycker ni? vad tror ni?

Dessutom fick jag äta hamburgare i skolmatsalen med alla härliga barn, se hur de fantastiska lärarna löste konflikt efter konflikt som uppstod på rasterna och få flera kramar från de tuffaste killarna på skolan (jag undrar om det är en merit att ha kramat en präst i deras gäng?!)!

Inte undra på att jag behövde en liten tupplur efter middagen.

5 kommentarer:

Maria sa...

Åh, vilken härlig dag! Skola är nästan kuligast just nu, tycker jag.

Men om du ville att vi stackars läsare skulle svara på rubrikens fråga, tänker jag göra dig besviken. Jag har inte den blekaste aning, men så är jag inte heller projektledaren för det här äventyret ;o)

Och angående de där kramarna (vad mysigt det lät!)... På ett konfaläger fick jag en gång pussar från alla killarna! Det var efter en härlig mässa och bibelutdelningsgudstjänst, vi stod alla nere på stranden i sommarnatten och var gråtfärdiga - då tyckte pojkarna att det är rätt läge att pussa prästen (!). Det var som om kramar inte räckte till (men jag lovar, det var mycket kyska pussar).

Elin i Björken sa...

Ungdomar är härliga. Jag jobbar med äldre ungdomar (16 och uppåt) och tycker att attityd är lite skoj. Det visar ju på att man TYCKER något.

I morgon kör jag och min kollega igång en ny grupp ungodmar 16-19 år som behöver hjälp ut i arbetslivet. Vi talar också om stora frågor, men frågorna där handlar mer om "vad vill JAG?" (är jag säker på att det är JAG som bestämmer mitt liv?) och "Vad KAN jag". Spännande! Det brukar hände en hel del under de första veckorna.

Evas blogg sa...

Låter som en bra inledning. Ungdomar kan vara hur härliga som helst, ibland även dess motsats.

Anonym sa...

är det verkligen meningen att man ska kunna svara på den frågan? Jag brukar säga att meningen är att det ska levas... sen får ju var och en komma på huR.... Ett mysterium, liksom kärleken.

ps. missa inte din yngre kusins senaste bloggar, mkt bra sådana! :-)

Anonym sa...

Coolt, jag vill också börja jobba. Fast jag funderade idag över hur jag ska hinna det mellan alla Nannypass? Nu får ni dock klara er själva i tio dar. Fast jag kommer sakna er...