onsdag 26 december 2007

Vad gör du nuförtiden, varför hör du aldrig av dig?

Det har varit... lite för mycket.


Sedan förra inlägget har vi hunnit fira lucia. Jag försökte desperat och subtilt förmå sonen att, likosm föregående två år, vara stjärngosse. Det var lönlöst. Han skulle vara pepparkaksgubbe. Och pepparkaksgubbe var han. En michelin-pepparkaksgubbe...

Vi åkte sedan till Malmö. Där hann vi träffa vänner, vara på cowboy-julfest och reflektera över att man kan ringa döda där (jo, jag lovar!)

Sedan var det vardag med allmänna bränder att släcka ett litet tag.

Och så sjörövarkalas. 11 stycken barn invaderade, sonen fick uppskattade presenter, de lekte, åt tårta och bullar, gick på skattjakt och fick träffa en riktig pirat! Sonen har blivit en reflekterande, om än emotionell och temperamentsfull, 4-åring. Själva födelsedagen tillbringades på Gröna Lund med pappa, kusin, morbror och tante (hon är norska så det heter så) och bonusmoster med barn. Och när morfar på kvällen kom med en flyttkartong lego var lyckan total. För flera. Min far har nämligen sedan Elias föddes frågat vart vårt gamla lego fanns, anklagat min mor för att ha gett bort det/försnillat det/ätit upp det -vad vet jag. I alla fall hittade han det nu i min brors gamla rum (där han inte bott på 20 år?) med några spel överst. Well. Gissa vem man får reta nu?!

Julafton blev det sedan. Den tillbringades hos min farmor och var alldeles lagom. Och juldagen fortsatte familjefirandet med moder och syster som var borta på julafton OCH de andra syskonen igen. Och det fortsätter idag. Samtidigt som vi ska packa för resa uppåt i landet.

"Hejsan, hoppsan, fallerallera. När julen kommer ska varenda unge vara glad..."

Men jag saknar kyrkan. Har inte lyckats gå på en enda gudstjänst. Det har kolliderat med mat och sov helt. Det får bli fler gudstjänster över nyår helt enkelt. Då har jag alla möjligheter! Egen andakt är bra. Men gemensam andakt...mmmm.

5 kommentarer:

Maria sa...

Ah, där kom den. Jag hoppas ni får det härligt där uppe, hälsa de som jag känner. Sedan kommer det en liten sändning julklappar efter nyår (det har inte hunnits med här nere heller)...
Fia jublade över den självuppblåsande pruttkudden, och hennes mor över julkrubba och magnet.

Många kramar till hela familjen!

Anonym sa...

Här har det också varit lite tunnsått med andaktsgemesnkap. Det närmaste gemenskap jag kommit är väl bordsbönerna och så en sväng till kyrkan igår förmiddags. Gäster och sjuka barn ihop med jobbande make genererar få gudstjänster för undertecknad, tyvärr. Men till fastan tar jag igen det :)

Evas blogg sa...

Oj så mycket du/ni hunnit med! Ja det är en hel del kalasande just nu. Idag har vi lugna gatan, alla dåsar av ren utmattning. God fortsättning på julen och Gott Nytt År!

Anonym sa...

Ojojoj, låter verkligen som du har haft fullt upp! Själv har jag faktiskt lyckats ta mig till kyrkan riktigt mycket, till övrig släkts stora förtret.
Med önskning om vila, ro och andaktsgemenskap till dig!

Jeez sa...

:-)