onsdag 19 september 2007

Var min brevlåda bott

1974-1975 Sao Paolo, Brasilien. Pappa jobbade där under några år. Vi bodde i ett hus med palmer, pool och hemhjälp. Synd att jag inte minns nåt själv därifrån. Men det finns ju foton...

1975-1976 Eriksnäs (udde) , Finland. Mamma, storebror och jag flyttade i förväg från värmen. Bosatte oss hos min mormor och mormors mor ute på landet utanför Helsingfors. Där tillbringades också en del påskar och jular. Idylliskt och härliga minnen men förmodligen inte från just när vi bodde där.

1976-1982 Lyckovägen 6F Hallstahammar. Ett riktigt radhusområde med en vacker adress (om än olycksbådande?). Pappas kontrakt tog slut och vi flyttade "ihop" igen. Min stora lillasyster hade fötts och så småningom föddes också lilla lillasyster. Här hade vi mycket skoj.

1982-1984 Hammarbacksvägen 13C (?) Västerås. Föräldrarna skildes och mamma, jag och lilla lillasyster flyttade. Jag var överlycklig, ffa att få byta skola. Lägenheten var rätt trist med uthyrningsdel.

1984-1992 Skolgatan 9A, sedemera Övre Slottsgatan 32A (different name, same shit), Uppsala. Mamma blev sambo. Lägenhet med högt i tak.

1990-1991 Roscommon, Michigan, Usa. Efter nian åkte jag som utbytesstudent till Usa. Det var en härlig, rolig och speciell upplevelse! Hus i bästa enkla amerikanska stil. Att ta upp kompisar på rummet var ett no no. Umgicks man så gjordes det i vardagsrummet.

1992-1994 Luthagsesplanaden 9B, Uppsala. Tvåa med balkong. Efter Usa och ett halvår hemma flyttade jag till egen lägenhet. Den delades med Hanna ett tag.

1994-2001 Geijersgatan 40A, Uppsala. Köpte egen lägenhet. 2½ rum och kök. Den delades med vännen Louise ett kort tag och så småningom (1998) flyttade blivande maken in. Det var menat temporärt men blev permanent.

1996-1997 Chelsea Square, 9th Avenue mellan 20st and 21st street, Manhattan, New York, Usa. Gick ett år på prästseminarium i New York. Lägenheten i Uppsala hyrdes ut och jag flyttade först in i ett mörkt rum med fönster mot den vältrafikerade 10th avenue. Badrum med toaletter och duschar fanns några trappor upp på vinden och delades med resten av kvinnorna i huset. Kök fanns inte utan man fick skaffa kyl, micro och kokplatta om man inte ville äta ute när det inte serverades mat i "the refectory". Jag skaffade en kokplatta, nåt annat hade jag inte råd med... Snart fick jag dock flytta in med studiekollegan Llyn i en "trerummare" mot 21st street. Likaledes utan kök/pentry, men hon hade iaf kyl och micro men badrummet var iaf bara tvärs över trapphallen och vi var bara fyra som delade.

2001- Kristinebergs strand 31, Stockholm. Nuvarande bostad, 4 rum och kök. Härlig stor fin, ljus lägenhet. Men små sovrum i bästa 90-tals arkitektur. Nu står valet mellan att rensa ut böcker och annat eller flytta så barnen får plats bättre...

3 kommentarer:

Evas blogg sa...

Vilka många spännande platser du har bott på!

Mr Friar sa...

Rensa ut böcker! Kristineberg är ju jättehärligt :)!

Jeez sa...

Japp. Krillan är bra. Vill du ha en bok eller två är det bara att hojta till! En avhandling om jordnötters nytta? Något teologiskt? En ratad barnbok?