tisdag 14 augusti 2007

Småkryp

Det är de små sakerna som gör livet roligare när man är 3½, det är säkert.

-"Titta mamma! På balkongen är det en humla som pollinerar blommorna"

Oj, tänk att han vet vad pollinera är!

Och så idag på busshållsplatsen. Jag vaggar intensivt vagnen och tittar på lillasyster. Hon klipper med ögonen. Jag hör den stora grävmaskinen som kommer farandes och tänker att Sonen strax kommer att kommentera den, men icke. Hans fokus är på glasväggen i busskuren. Eller snarare bakom den. På ett löv, i lä för vinden, har en insekt av något slag satt sig. Sonen frågar vad han ska ha klorna där bak till. Jag ger upp sövningsförsök och tittar. Han väntar inte på svar utan har plötsligt sett en grön liten insekt med långa spröt. Det kanske är en gräshoppa konstaterar han. Det tror inte jag, men jag hinner inte säga något (tur det kanske?). Sonen har sett en pinne på glasväggen en bit bort. En pinne? Snarare ett kors, ett T-kors. Märkligt. Har aldrig sett något liknande. Jag tar fram mobilen och tar ett suddigt kort.

På biblioteket (som vi faktiskt var på väg till) lånar vi en insektsbok. Hemma igen har vi glömt den. Ända tills mitt i fikat med msG då jag kommer på det. Tar fram telefonen och insektsboken. Faktiskt så har hon haft en likadan bild i sin telefon. Hon hade heller aldrig sett nåt liknande! Vi tre fascineras och jag letar i boken. Jo, där är den! En Pterophoridae. Coolt.




Fjädermott

Inga kommentarer: