tisdag 21 augusti 2007

Livet och Kierkegaard

"Livet ska levas framlänges men kan bara tolkas baklänges".

Jag påminns om citatet av Kierkegaard helt oförhappandes på TV och blev glad. Det borde citeras oftare. Och tv-program som påminner om viktiga saker borde sändas oftare -också om de bara är ren underhållning.

SVT har visat massor med nordiska dokumentär-/reportageserier i sommar. Vad sägs om Eldsjälar (om sådana som gör skillnad), Livets årstider (om några av livets stora händelser -både det som gör gott och det som gör ont), Strömsö (en bättre finlandssvensk kombo av Sommartorpet och Äntligen hemma), Om människor som valt att bo långt från staden, men nära naturen, norsk reality-Rederiet och så förstås Noman. Jag tänker dessutom på ett sista program som jag varken hittar eller minns vad det heter, där en kvinna följer en rad familjer av olika slag och hon är så himla skön!

Jag har inte planerat in tiderna för allt detta och sett allt, men jag gillar tonen på nåt sätt. Mer sånt!

7 kommentarer:

séra Jónatan sa...

Hjälp! Jag insåg helt plötsligt att jag inte vet vad som händer på TV. Å andra sidan skiter jag högaktningsfullt i det. Jag är nog så ointresserad man kan vara.
Tack, Jeez att du har fått min del av TV-intresset!

Jeez sa...

Varsågod! Nån ska ju ha det intresset också (eller bristen på andra intressen) så jag offrar mig.

Maria sa...

*asg* Du måste ju ha offrat dig för en hel del massa andra människor...
Men Kierkegaardcitatet är fantastiskt!

Jeez sa...

Jag vet. Jag tror att jag har stor chans att bli helgonförklarad.

Evas blogg sa...

Livets årstider såg jag igår, ett lågmält och fint program.

Jeez sa...

Just, det är den tonen jag gillar. Anspråkslös men ändå inte.

Maria sa...

Jag lovar, när jag blir påve kommer jag helgonförklara dig direkt, död eller levande!