söndag 8 juli 2007

Första dagen hemma

Nu har första dagen hemma gått. Dottern har mest sovit och sonen har på nåt sätt varit ganska rastlös och samtidigt en mycket ömsint storebror. Världen är ny, det börjar han förstå. Men kanske inte riktigt hur. Han anar och håller sig nära. Samtidigt som han håller fast vid sina ideal: att bädda åt bäbisen, att hålla, byta blöja och hjälpa till med allt möjligt. Lillasyster har nog fått världens bästa storebror.

De är förresten ganska lika. Var tvungen att titta på sonens bäbiskort för att se det (vad fort man glömmer?!)...

Sonen föddes 2003 den 23 december. Den 24e kom vi hem och jag skrev en dagboksanteckning:

"Jag reflekterar över att det inte var särskilt synd om Maria som fick rida på en åsna i nionde månaden till Betlehem. Däremot att fly till Egypten nyförlöst... Herodes var ondare än jag tänkt mig honom".

Ännu har jag inte fått några nya hermeneutiska insikter med lillasyster.

Nu ska jag bädda ner oss i sängen och se om man får någon sömn denna natt.

9 kommentarer:

Pihlina sa...

Grattisgrattisgrattis - igen.
JAg sms:ade, vet inte om du fick det. Du KAN ju ha ny mobbe...

Jeez sa...

Jo, jag fick! Tack!

Maria sa...

Tänk vilka nya hermeneutiska djup som nåtts med oss kvinnopräster/kvinnligapräster/prästvigda kvinnor...äh, kvinnor som är präster i vilket fall som helst! Min något mer romantiska insikt när jag fått barn rörde Gud som förälder, och hur just insikten om hur det är att vara förälder verkligen gör ens förståelse för Guds reaktioner och handlingar större.

Jeez sa...

maria, du vet ju hur jag är. Lite mer kroppslig... ;-)

Ms Garbo sa...

Jag tror att jag måste komma och lukta på henne snart igen. Jag har nog lite abstinens...

*s*

(Dessutom hann vi inte riktigt bygga färdigt legot, jag och storebror!)

Maria sa...

Det är ok, J, nuförtiden tycker vi ju att den neo-platonska kropp-själuppdelningen, och framförallt värderingen av dem, är galen så skäms inte! ;o)

Jeez sa...

Ms, maken undrade just vem som byggt ambulansen. Han tyckte den var lite väl avancerad för sonen att bygga själv... (varför tänkte ingen av oss på att du varit här?)

Och du är välkommen när som helst! Det är ju ingen rusning så här i semestertider så vi längtar faktiskt efter besök! (gäller fler om man har vägarna förbi)

Ms Garbo sa...

Neoplasmavaddå??

Jag tror jag håller mig till Lego...


Risken finns, att jag svänger förbi, men faktiskt så är det lite körigt nu: nu jobbar jag en hel del, samtidigt ska jag försöka få iväg Kattan till en veterinär för den årliga sprutan, varför har jag inte gjort det förut?? (Utan spruta, inget kattpensionat, utan kattpensionat inget Gotlandsäventyr!)
På måndag far vi till Stugan!

Maria sa...

neoplasma låter mycket skojigare än neoplatonsk...